Esportistes.cat a la Cursa de l’Airosa 2016 – Mas de Barberans

Cursa de l’Airosa 2016 – Mas de Barberans

Aquest passat dissabte 13 d’agost vam estar presents a la 2ª edició de la Cursa de l’Airosa que es celebra a Mas de Barberans

A continuació us fem un resum dels elements més importants a tenir en compte en una cursa de muntanya, i després podreu llegir també un petit reportatge de la nostra experiència a la cursa, viscuda en primera persona.

Ens agradaria, però, abans de tot, donar les gràcies als organitzadors per la feina feta, el tracte rebut, i us recomanem a TOTS els qui us agrada córrer per muntanya que hi participeu en properes edicions. El recorregut, de “només” 18km però molt exigent, és perfecte per als més ben preparats però també per als corredors menys experimentats, que poden anar al seu ritme, posar-se a prova, i completar tot un repte que de ben segur farà que es sentin orgullosos i uns autèntics herois al finalitzar la cursa.

Anàlisi de la Cursa de l’Airosa

Localització: Mas de Barberans – Un indret ideal per començar una cursa de muntanya, ja que està ubicat a peu de muntanya i des del primer kilòmetre comença l’ascens. Pràcticament no es trepitja asfalt.

Horari: 13 d’agost a les 18h – En aquesta ocasió queia molt de sol per afrontar la primera (i més llarga de les pujades) però l’hora pensem que és la perfecte, ja que permet que la majoria de corredors arribin de dia i no hagin de fer servir el frontal. És molt bona hora per celebrar les curses infantils un cop els corredors han efectuat la sortida, i és molt bona hora pel sopar al finalitzar la cursa.

Recorregut: Amb una distància de 18km i un desnivell positiu acumulat de 1.300m, el recorregut és no gaire llarg pel que fa la distància, però força exigent, amb constants pujades i baixades, la majoria d’elles continuades i amb fort desnivell. – track

cursa airosa recorregut
Recorregut Cursa de l’Airosa

Terreny: Trams molt tècnics, i la gran majoria de recorregut en corriols, amb importants desnivells, sòl molt dur i amb molta pedra (tant roca que forma part del mateix sol, com trams amb pedres soltes).

Paisatges / entorn: Espectacular. Tant les muntanyes i cims, com les formacions rocoses que hi trobem. De tant en tant resulta inevitable parar uns segons i gaudir del paisatge i de les diferents formacions naturals que ens trobem pel camí.

Avituallaments: Els necessaris, i perfecte tant la ubicació dels mateixos, com el que s’ofereix en els diferents avituallaments. Combinació de sòlids i líquids en cada punt de la cursa en funció del troç recorregut i de la distància fins al proper avituallament. També bons consells per part dels voluntaris, que et tot moment aconsellen aprofitar més el punt d’avituallament si el tram següent és més dur o més llarg.

Voluntaris: ESPECTACULAR, més de 100 persones del poble de Mas de Barberans es van repartir a lo llarg de tot el recorregut per tal de donar indicacions, animar, donar avituallaments, fer fotos, etc… a tots els corredors.

Ambient: Gran ambient festiu al poble, amb música, curses infantils, punt d’avituallament inicial i final, speaker a l’arribada, sopar pels corredors i gent del poble i més voluntaris animant.

Organització: Excel·lent. Tot perfectament muntat perquè els corredors gaudeixin al màxim de la jornada, i no només els corredors, sinó també amics i familiars acompanyants que esperen al poble. Molt ben organitzat el lloc per aparcar el cotxe a dos minuts de la sortida de la cursa, l’entrega de dorsals, etc… TOT perfecte! El dorsal, inclús, portava un mapa amb el perfil de la cursa grabat de forma inversa per tal que els corredors el poguessin veure en tot moment.

dorsal cursa airosa

Bossa del corredor: La bossa del corredor contenia una samarreta tècnica negra força xula, i obsequis com una ampolleta d’oli d’oliva de la zona o un sempre útil, porta-dorsals que al mateix temps conté una butxaca elàstica molt pràctica per poder córrer amb el mòbil, claus, diners etc… sense cap tipus de molèstia. També s’inclou un ticket per al sopar, i hi ha servei de massatges a l’arribada!!

bossa corredor cursa airosa
Bossa del corredor de la cursa

Curses infantils – MAS KIDSGenial tant els circuits pensats per les diferentes edats, com l’horari (després de la sortida de la Cursa de l’Airosa) com els obsequis i activitats pensades per als nens. També tenien una bossa del corredor amb porta-dorsals, hi havia xuxeries per a tots ells, un concurs de dibuixos, i inclús trofeigs per als guanyadors.

premis curses infantils
Xuxes per als nens participants a la Mas KIDS

premis mas kids airosa
Premis per als guanyadors de les curses infantils

Reportatge – Esportistes.cat a la Cursa de l’Airosa:

Vam arribar una horeta abans al Mas de Barberans, on no hi havíem estat anteriorment, i tant sols a l’apropar-nos en cotxe ja es veia la imponent muntanya, amb el poble al peu de la mateixa. Tot feia pensar que seria una gran cursa. A l’entrada del poble, ja es veien cartells i voluntaris que t’indicaben on aparcar el cotxe, i seguint ls indicacions, vam anar a parar a un descampat on més voluntaris indicaben on aparcar amb ordre. Vam aparcar, i ens vam dirigir cap al punt on es concentrava tot l’ambient previ a la cursa, amb l’entrega de dorsals, avituallament pre-cursa, música d’ambient i l’arc de sortida i arribada amb el gran cronòmetre a la part superior.

En aquell moment, ja vam tenir clar que l’organització de la Cursa de l’Airosa era excel·lent, ja que tant sols arribar al poble, ja hi havia gent ajudant i indicant, i el parking estava a tocar de la zona de sortida de la cursa. Després veuríem que la gent del poble estava bolcada amb la cursa i aquesta organització tant perfecte va ser present de principi a fi.

avituallament
Part de l’avituallament inici i final de la cursa

Vam recollir el dorsal i la bossa del corredor, i ja estava disponible el punt d’avituallament inicial i final de la cursa, de forma que vaig aprofitar per hidratar-me i menjar algunes peces de fruita. Mentrestant, els nens i nenes que es disposaben a participar a les curses infantil, recollien també el seus dorsals i obsequis en una carpa exclusiva per a ells, on teníen l’opció de penjar dibuixos i tenien també impresos els recorreguts de les diferents curses infantils.

Concurs de dibuixos per als nens participants a la Mas Kids

Després de xerrar una estona amb en Felip, organitzador de la cursa, i a qui volem felicitar un cop més, vaig escalfar una miqueta, em vaig despedir de la família i em vaig adreçar cap a la sortida i segons després, amb gran puntualitat sobre l’hora prevista, es va fer el tret de sortida.

sortida cursa de l'airosa
Sortida cursa airosa

La cursa s’inicia dins del poble, on transcorren els únics metres sobre asfalt de tota la cursa (no més de 300m aproximadament) entre carrerons i gent del poble animant, per començar a trepitjar muntanya i començar una primera pujada, no tècnica però llarga i dura, sobretot també perquè encara escalfa molt el sol, i el calor no ajuda gens. Es tracta d’uns 5km de pujada continuada, guanyant un desnivell positiu acumulat d’uns 600m que ens porta fins l’Airosa, indret que dóna nom a la cursa, i per on passarem per la roca foradada de l’Airosa, punt més elevat de tota la jornada amb gairebé 1000m d’alçada sobre el nivell del mar.

cursa airosa
Anem guanyant alçada en la pujada cap a l’Airosa

airosa
Pujant a l’Airosa, encara queda força!

La pujada es fa llarga, però la satisfacció de les vistes, de veure com el poble queda cada cop més abaix i l’Airosa s’apropa, els paisatges, i algunes formacions rocoses que trobem pel camí, fan que valgui molt la pena.

airosa cursa
Més a prop de l’Airosa

roques airosa
Formacions rocoses pujant a l’Airosa

Com no podia ser d’una altra forma, al punt més elevat em trobo uns voluntaris animant, avisant que anem en molt de compte en un troç tècnic que hi ha a la propera baixada, i aprofito per demanar-los-hi que em fagin una fotografia per immortalitzar el moment després de l’esforç de la pujada.

Foto al forat de l'Airosa
Foto al forat de l’Airosa

En aquest moment, comença la primera baixada, que compta amb algun tram tècnic però també amb trams que es poden córrer bastant bé. Resulta complicat, al menys per a mi, no parar algun segon per gaudir de les vistes, ja que a la vall, mirant cap abaix, es veuen unes formacions rocoses en forma d’agulles que són realment boniques. La baixada és més o menys continua durant uns 4km en els que baixarem uns 500m i arribarem al Racó de’n Marc i trobarem un altre avituallament abans d’enfilar la segona gran pujada de la cursa.

raco de'n Marc
El Racó de’n Marc

En aquest cas es tracte de la pujada amb més inclinació, ja que pujarem gairebé uns 250m de desnivell positiu en tant sols una distància d’uns 400m-500m. Ja ens avisem en l’avituallament que és dura així que em mentalitzo, i poc a poc, ajudant-me amb les mans que les vaig arrepenjant als genolls, vaig tirant cap amunt, sense aturar-me ni un segon, sense córrer, sense mirar amunt perquè el factor psicològic no pugui amb mi.

Un cop a dalt, tornem a baixar fins un nou punt d’avituallament al km13 aproximadament.

Em trobava força cansat doncs degut a un seguit de lesions portava molts mesos sense córrer i només havia entrenat les setmanes anteriors, però feia molt de temps que no corria ni tanta distància ni tant desnivell ni molt menys. En aquest punt, els voluntaris de l’avituallament ens animen a seguir i assenyalen dalt de tot dient-nos “heu de pujar fins aquells pins!”

Airosa Foto Ebreactiu
Foto que van fer els amics de EbreActiu

I en aquest punt, començava la tercera i última gran pujada de la Cursa de l’Airosa, una pujada no tant dura com les anteriors, però on segurament el cansanci acumulat passa factura, psicològicament se’m va fer bastant dura (també vaig haver de parar a estirar per unes rampes). En aquesta pujada acumulem uns 300m més de desnivell positiu a lo llarg de 1,5km aproximadament. Va ser durant la pujada que se’m va fer fosc i vaig necessitar tirar del frontal.

Per últim, la última baixada, en aquest cas amb bastanta inclinació, per tornar a baixar 300m de desnivell fins passar pel Pont de les Canals, il·luminat i preciós, i alhora motivador ja que ens trobem amb un avituallament més i per fi, pista plana per poder córrer fins la meta.

Pont de les Canal de nit

Poc a poc veus que el poble s’apropa, tornes a sentir gent, i de cop, families animant i nens del poble t’animen i et repten a fer l’últim sprint, una cursa improvitzada corrent amb ells fins traspassar la línia d’arribada.

Ara tenim a la nostra disposició servei de massatges, i toca també avituallament, recuperar energies, anar a sopar, música i festa al Mas de Barberans. Abans però, ens ofereixen una cervesseta ben fresca i no diem pas que no!!

airosa final
Cerveseta després de l’esforç

Ha valgut la pena l’esforç, molt la pena. Tenim claríssim que hi tornarem l’any vinent!!!

FELICITATS de nou als organitzadors de la Cursa de l’Airosa, i a tots els voluntaris!!!!!