Esportistes.cat a la Marxa Cicloturista Orbea Cadí Challenge

Marxa Cicloturista Orbea Cadí Challenge

El passat dissabte 9 de juny vam estar presents a la 2a edició de la Marxa Cicloturista Orbea Cadí Challenge. Es tracta d’una experiència d’autèntic ciclisme de carretera de dues etapes amb una organització i recorregut impressionants, que fan que aquesta marxa cada vegada sigui escollida per més aficionats al cicloturisme per gaudir d’un gran cap de setmana.

A continuació, us fem un resum dels elements més importants a tenir en compte en una marxa cicloturista, i després podreu llegir també un petit reportatge de la nostra experiència a la cursa.

Anàlisi de la Marxa Cicloturista Orbea Cadí Challenge

Localització:

Zona esportiva municipal de Guardiola de Berguedà: Una zona ideal com a punt neuràlgic, amb suficient espai per evitar aglomeracions en la recollida de dorsals, gaudir d’un gran dinar l’arribada el diumenge, a més de comptar amb equipaments addicionals com vestidors, lavabos i dutxes, la qual cosa feia l’experiència molt còmode per a tots els participants a la marxa.

Definitivament, l’aparcament serà un punt a estudiar pels organitzadors si en futures edicions s’amplia el nombre de participants, atès que els menys matiners vam haver d’aparcar una mica lluny de la recollida de dorsals.

Horari:

9 de juny- Sortida de Guardiola de Berguedà a les 9:00. Una bona hora per a la primera etapa pels que ens desplaçàvem uns quants km fins a Guardiola.

10 de juny- L’hora de la sortida es va avançar a les 7.00h per la previsió de pluges a última hora del matí.

Recorregut:

Etapa 1: 125 km i 3.134 metres de desnivell positiu.
Etapa 2: 104 km i 1.846 metres de desnivell positiu.

Cal destacar que el segon dia es va anul·lar la pujada al Coll del Pradell per les prediccions de pluja i evitar el perill de caigudes baixant les rampes d’aquest espectacular port.

Adjuntem perfils dels recorreguts:

Etapa 1

Etapa 2

Terreny:

Els desnivells acumulats, els grans ports i gairebé l’inexistent terreny per recuperar fa que sigui un recorregut dur…i tinguem dues etapes d’autèntica muntanya!

Paisatges / entorn:

Espectacular el recorregut de la prova. Ens permet descobrir ports i carreteres poc transitades i pujar un port espectacular com el de la Creueta. Destacar la bellesa d’un port poc conegut com la Collada Sobirana i la tornada per la carretera de Tuixent-Gòsol. Tot un plaer per als ulls del ciclista!

Avituallaments:

Molt ben distribuïts al llarg de la prova, amb aliments variats i adequats per un esforç com el que requerien les etapes. Cal destacar la qualitat de les diferents barretes energètiques, gels i begudes isotòniques. A més de gaudir de fruita, aigua i una atenció molt predisposada i simpàtica dels voluntaris.

Voluntaris:

Perfectes. Situats en punts estratègics: tant als avituallaments com a les bifurcacions, en les que aquests recolzaven la tasca dels policies donant prioritat de pas i indicant la direcció a agafar. També és d’agrair la presència de voluntaris en punts perillosos del recorregut.

Ambient:

Gran ambient durant els dos dies de la prova. L’organització ofereix l’allotjament a l’Alberg La Pruna la nit del dissabte. Fins i tot gaudim de la presència d’un discjockey a la tarda, un bon sopar i habitacions confortables per agafar forces per a la següent etapa.
A la arribada també es realitza un dinar que s’agraeix després de la dutxa i ens deixa un molt bon regust de dos dies d’autèntic cicloturisme.

Organització: Excel·lent.

Perfecte, sense aglomeracions en la recollida de dorsals, tots els encreuaments ben senyalitzats i amb voluntaris donant prioritat als ciclistes.
A les arribades de les etapes ens esperava un dinar de pasta i barbacoa, cervesa,…s’agraeixen per començar a recuperar les forces. S’habiliten taules i un pàrquing de bicicletes.
La nit organitzada a l’alberg també és perfecte tant pel que fa al sopar com a l’esmorzar. A més, a l’arribada a l’hostal ja ens esperava la nostra bossa a l’habitació i un aparcament de bicicletes al sòtan de l’alberg.
Per últim, l’organització va avançar la sortida de diumenge per evitar la pluja a l’arribada a Guardiola de Berguedà i cal dir que van encertar avançant l’hora i eliminant del recorregut l’últim port, Pradell, per evitar una baixada perillosa.

Bossa del corredor:

Amb la inscripció se’ns regala un Maillot de qualitat commemoratiu de la segona Orbea Cadí Challenge, a més d’altres regals de patrocinadors com té,…

Reportatge – Esportistes.cat a la Marxa Cicloturista Orbea Cadí Challenge 2018:

Ens feia especial il·lusió participar a l’Orbea Cadí Challenge per molts motius. En primer lloc, per tractar-se d’una marxa per etapes. En segon, perquè el recorregut va ser dissenyat per en Jordi Laparra, un referent de la bicicleta i el meu professor fa vint-i-cinc anys a l’institut. En tercer lloc, per la participació de l’Ibon Zugasti (gran ciclista i youtuber!), que va resultar el guanyador de la 2a etapa i de la prova. I, per últim, per poder gaudir-la amb un gran amic.

Primera Etapa:

La sortida des de Guardiola de Berguedà el primer dia va estar perfectament organitzada pels que vam recollir el dorsal el mateix dia, a la zona poliesportiva on disposem de lavabos i amb voluntaris que ens resolen tots els dubtes sobre la prova i ens indiquen com funcionarà l’arribada a Bellver de Cerdanya. Així que deixem les bosses a la furgoneta de l’organització, que les descarrega ja a la nostra habitació de l’alberg.

orbea cadi challenge

La sortida, puntual a les 9.00h, comença el recorregut amb un port poc conegut com és la Collada Sobirana, que ens sorprèn amb rampes realment dures però que amb les cames encara fresques tots els participants superen sense complicacions. Després de les baixada del port, ens incorporem a la carretera que uneix Guardiola de Berguedà amb Campdevànol, seguim direcció a aquest últim travessant La Pobla de Lillet, per pujar el Coll de Merola, un port que encara en grup, bona carretera i inclinacions no molt dures, ens anima a pujar a ritme alegre.

A uns 4 quilòmetres després de coronar el port ens desviem cap a Castellar de n’Hug per una carretera secundària, alternativa molt encertada per conèixer altres recorreguts a les nostres sortides de cap de setmana (per cert, en aquesta carretera trobem el desviament cap al Santuari de Montgrony, una pujada que recomanem per la seva duresa i per la recompensa de gaudir de les vistes del Pedraforca des de l’antic monestir).

Un cop a Castellar de n’Hug, ens trobem el primer avituallament líquid i des d’allà enfilem la pujada del Coll de La Creueta, un port molt conegut, realment bonic, que ens permet gaudir d’excel·lents panoràmiques. No obstant, els metres de pujada acumulats es comencen a notar i s’agraeix l’arribada a l’estació de la Molina i reposar forces a l’avituallament que allà es troba ubicat (com hem comentat, amb molta varietat de productes!). Després comencem a sumar quilòmetres ràpidament al llarg del descens del port fins a Alp.

orbea cadi challenge

Un cop a Alp, se’ns dirigeix per diverses carreteres secundàries cap a Bellver, amb petites puja-baixa fins el poble de Torre d’Urús que ens recorden que l’etapa que estem realitzant té un desnivell de 3.000 m.

Després de l’avituallament a l’inici del port de Bellver de Cerdanya, els grups cada cop són més reduïts i molts lluiten en solitari per superar l’últim gran port de la jornada fins a Lles de Cerdanya. Continuem gaudint de carreteres sense trànsit i paisatges espectaculars que ens acompanyen fins a l’arribada, on encara se’ns desvia per superar les últimes pujades cap a Montellà. No obstant, saber que l’arribada la tenim a prop (que ens espera un bon dinar!) ens dóna l’energia necessària per superar els últims empits.

En acabar de dinar, la gent va agafant les bicicletes per dirigir-nos cap a l’alberg, on ens podem dutxar i relaxar-nos a la zona de sofàs i piscina. Més tard aprofitem per visitar Bellver de Cerdanya i a la tornada ens sorprèn el gran ambient a l’alberg amb un discjokey i gran saxofonista. Després, un bon sopar on s’escolten moltes converses de ciclisme i carreguem els hidrats necessaris per afrontar el segon dia.

Segona etapa

La previsió de mal temps cap al migdia provoca que l’organització decideixi anul·lar la pujada al Coll de Pradell, ja que la baixada, amb les seves temudes rampes del 23%, hagués resultat realment perillosa amb pluja. També s’avança la sortida a les 7:00 per intentar evitar la pluja abans de l’arribada, fet que només van aconseguir els primers classificats!

La sortida neutralitzada per la carretera fins a la Seu, on ens desviarem per afrontar el primer cap a Coll de la Trava, és realment ràpida i arribem amb una mitja de 40 Km/h. A l’inici del port ja es formen els grups amb els participants que volen fer un bon temps i els que a les primeres rampes del port comencen a notar els quilòmetres recorreguts el dia anterior.

El Coll de Trava, un port bastant diferent als del dia anterior, més tancat i entre arbres, ens fa sentir escaladors, i saber que es tracta del port més dur del dia ens anima a superar la seva duresa.

orbea cadi challenge

Després continuem primer cap a Tuixent i després cap a Gòsol per una carretera meravellosa per a la pràctica del cicloturisme, amb poc trànsit i de gran bellesa. Així superem el segon port del dia, Coll de Josa, un port no excessivament dur on ens comença a ploure, fet que encara endureix més la prova.

A Gòsol parem a l’últim avituallament, una parada ràpida ja que la pluja és cada cop més intensa, fet que ens confirma la decisió encertada de l’organització, anul·lant la pujada al Coll de Pradell.

A l’arribada a Guardiola s’agraeix el bon ambient, les dutxes i el bon dinar que ens espera per finalitzar un cap de setmana molt especial.

Segur que molts participants repeteixen l’experiència l’any vinent, ja sigui per millorar els seus temps, per gaudir la prova amb amics o per pujar el Coll de Pradell el segon dia.

Una cosa és ben clara, motius no faltaran per animar-se a participar en una marxa cicloturista tan especial i bonica com la Orbea Cadí Challenge!