Esportistes.cat a la Trail Fonts del Montseny TFM 2018

Trail Fonts del Montseny 2018

El passat 7 de juliol vam estar de nou a la cursa de muntanya Trail Fonts del Montseny

Una cursa que per nosaltres ja està del tot consolidada en el calendari de curses de muntanya de Catalunya gràcies als seus paisatges espectaculars i la bona feina feta pels organitzadors.

Anàlisi dels elements més importants a tenir en compte en una cursa

Localització:

La cursa té la seva sortida i arribada a la plaça major del poble de Viladrau, un poble emplaçat en un lloc privilegiat dins la comarca d’Osona i dins del Parc Natural del Montseny.

Per carretera

Per la C-17 direcció Vic, per Seva Barcelona (distància 75 km)

Per la C-25 direcció Vic, sortida 202 (per Espinelves) Girona (distància 55 km).

Per la C-25 direcció Vic, sortida 194 Manresa 75 km i Lleida 185 km.

Per la C-25 direcció Girona, sortida 194 Vic (distància 20 km)

Amb Tren Barcelona fins a Vic, amb autobús fins a Vic i desprès de Vic a Viladrau amb Sagalés.

Per aparcar, l’organització dona la possibilitat de poder aparcar en diverses zones del poble. Totes a pocs metres de la sortida.

Horari:

8:00 hores del dissabte 7 de juliol, molt bona idea fer una cursa en dissabte, ja que així pots gaudir de la cursa i el diumenge aprofitar per descansar

Recorregut:

El Trail Fonts del Montseny presenta quatre distàncies.

El Trail 29 km. i 1768 metres de desnivell positiu amb sortida a les 8:00 hores.

La Mitja 19,68 km. i 874 metres de desnivell positiu amb sortida a les 8:45 hores.

La Pim Pam novetat d’aquest any, un recorregut dissenyat per als més novells, és perfecte per aquells que us esteu iniciant a les curses de muntanya. Amb un recorregut de 9,4 km. i 313 metres de desnivell positiu.

El Trailet un recorregut dissenyat per als més petits, nenes i nenes de 6 a 12 anys acompanyats per un adult.  Un recorregut de 2,7 km i 88 metres de desnivell positiu.

Nosaltres vam fer el Trail 29 km, aquí teniu el nostre track:

Terreny:

Terreny molt variat, combinant un primer tram de camins amples i corriols on podem anar ràpid.

Una segona part de recorregut per zones tècniques amb dures pujades i baixades on hem de vigilar els nostres turmells. A la part més alta del recorregut es travessa una zona camp a través fins arribar a la Font dels Cims.

El desnivell positiu es reparteix en 3 pujades, la primera pujada és la més llarga i té un desnivell considerable en alguns trams. La segona pujada ens porta fins a l’altitud màxima de la cursa i ens deixa a escassos 500 metres del cim del Matagalls, la tercera pujada és potser la més dura de totes ja que té un terreny irregular i una inclinació considerable en una zona de pedra solta. Abans d’acabar ens espera una sorpresa, un tram de 200 metres de pujada per escales abans d’arribar a meta.

En general és un recorregut molt exigent, molt recomenat per gent que esta preparant curses més llargues.

Paisatges / entorn:

El recorregut és visualment una meravella, els paisatges són brutals i a més a més durant la cursa es passa per llocs com la Riera Major, la Castanyereda de Espinzelles, Turó d’en Pou d’en Sala, Coll de les tres creus, Plà de la Barraca, Font dels Cims,  Sot de les Cordes, Font del Matagalls, Sant Miquel de Barretons, Torrent de l’Oratori, l’Erola, Can bosch i els Molins.

Sant Miquel de Barretons a sant Segimon.

Avituallaments:

Durant el recorregut ens trobem amb 3 avituallaments líquids i sòlids i 1 líquid+ el de arribada.

Els avituallaments són força complerts, compleixen perfectament la seva funció. La distància entre avituallaments és una mica llarga degut a l’exigència de la cursa, pel que jo recomanaria que la gent que faci la cursa vagi amb una reserva d’aigua i menjar per poder arribar d’un avituallament a un altre. Si ens quedem sense aigua, sempre podem anar reposant en les nombroses fonts per on passa la cursa.

Voluntaris:

Trobem voluntaris als avituallaments i en diferents llocs del recorregut.

Els voluntaris dels avituallaments ajudan a omplir els bidons i t’ofereixen si vols alguna cosa. Destacar els voluntaris que havia a la Font dels Cims omplint els bidons dels corredors.

Felicitar a tots/es els voluntaris per la feina que realitzen.

Ambient:

Hi ha molt bon ambient abans de la sortida amb música animant i un speaker amenitzant la prèvia, com anècdota quan quedava 1 minut per a la sortida i en ser la festivitat de Sant Fermí ens van posar el càntic dels encierros de Pamplona.

Als carrers del poble hi havia gent animant, però en el tram final de les escales per arribar a meta era on més gent hi havia animant, sobretot nens que demanaven xocar la mà.

Organització:

Els diferents serveis de la cursa estaven perfectament senyalitzats amb cartells indicatius.

trail fonts del montseny

El lliurament de dorsals, el guarda-roba i la zona de dutxes estan ubicats al pavelló que es troba a uns 500 metres de la sortida. Cal destacar la bona distribució a la zona de dorsals, amb fins a 6 taules per evitar cues i una taula on tenien fulles de responsabilitat (full que sempre ens oblidem de portar signada)

A la zona de sortida trobem un bonic photocall per fer-nos una foto tant a la sortida com a l’arribada, una gran barra d’avituallament final amb pasta i macedònia i un tirador de cervesa, també hi havia un servei de massatgistes que a part de fer el típic massatge també feien acupuntura.

Entre Tots els Inscrits és fa un sorteig de diferents premis:

• Una nit d’hotel al Xalet La Coromina per a dos persones amb esmorzar.
  • 1 val de 50€ per bescanviar en material esportiu ala botiga Esports Nabes de Girona.
  • Un menú trail per a dos persones al Restaurant Club Viladrau un cop finalitzada la cursa.

Tots els premis són per als dorsals que coincidien amb les tres últimes xifres del Cuponazo de l’ONCE.

Bossa del corredor:

A la bossa del corredor trobem:

• Una samarreta tècnica oficial del Trail Fonts Montseny 2018.
  • Una bossa motxilla personalitzada del TFM.
  • Una beguda vegetal YOSOY.
  • Un stick hidratant amb protecció NEUSC SPORT.
  • Una barreta proteica i de recuperació FINISHER.
  • Una beguda AQUARIUS.
  • Una ampolla d’aigua VILADRAU.
  • Un mapa Alpìna del Parc Natural del Montseny amb els recorreguts del TFM 2018.
  • Un suplement del diari Sport amb tota l’informació de la cursa.
  • 2 adhesius del TFM 2018.
  • Una bossa del corredor molt completa, el mapa Alpina és tot un detall.

Reportatge – Esportistes.cat a la Trail Fonts del Montseny 2018

Vaig cap a Viladrau d’hora per poder aparcar bé i esmorzar alguna cosa abans de sortir, només arribar al poble vaig trobar diferents cartells amb indicacions per arribar a la zona de dutxes, guarda roba i lliurament de bossa del corredor. Com vaig arribar aviat vaig decidir aparcar a prop de la zona de les dutxes. En arribar al pavelló vaig mirar el meu número de dorsal que estava en unes llistes que havien penjat a un vidre.

La zona de lliurament de dorsals estava molt ben organitzada amb diverses taules per evitar aglomeracions i una taula a part on tenien les fulles de responsabilitat que normalment tothom s’oblida de portar. En una altra zona del pavelló hi ha la zona de guarda roba, on et demanaven el número de dorsal i li posaven un adhesiu a la teva bossa per diferenciar-la de les altres.

Un cop deixada la bossa i ja amb el meu dorsal me’n vaig anar cap a la plaça major que era des d’on sortia la cursa. Havia arribat tan aviat que els bars encara estaven obrint de manera que vaig haver d’esperar una mica per poder prendre un cafè. Quan estava fent temps perquè arribés l’hora de la sortida vaig coincidir amb un company que feia temps que no veia Xavi Guti, vam estar parlant i ens vam fer una foto al fotocall de la cursa.

A poc a poc l’ambient s’anava animant i l’speaker anava fent bromes amb els corredors, quan quedava 1 minut per sortir ens va posar el cantico que fan els corredors en sant Fermín abans de sortir a la tancada.

A les 8:00h dóna inici la cursa, el primer quilòmetre és en baixada i travessant els carrers del poble. Entrem en una zona de pistes i senders poc tècnics que fem ràpidament, en arribar a una hípica s’inicia una pujada pels boscos de Castanyers de la Castanyereda d’Espinzelles bastant còmoda per pista ampla fins al primer avituallament al km 7,4.

trail fonts del montseny

Allà podem aprofitar per avituallar per afrontar la primera gran pujada de la cursa. El primer tram de la pujada és per pista, un cop deixem la pista vam iniciar la pujada endinsant-nos en un bosc i seguint un sender molt inclinat fins arribar al Turó d’en Pou d’en Sala coronat per una senyera.

La cursa no puja al Turó, però només cal desviar 10 metres del camí si volem tenir unes panoràmiques impressionants. Seguim crestejant per terreny més fàcil fins al Coll de Pomereta, aquí trobem una baixada tècnica fins al Torrent de Rentadors on haurem de vigilar els nostres turmells. Un cop a baix una curta i dura pujada ens portarà fins al següent avituallament, estem al km 14 i comença a fer força calor.

Sortim de l’avituallament i fem uns 2 km bastant fàcils seguint una pista que fins i tot té algun tram pla i de baixada, deixem la pista i ens enfrontem a una nova pujada. Un primer tram de pujada per un bonic bosc i un segon tram de pujada molt inclinat i on el sol ens dóna de ple. A l’altre costat d’on estem pujant podem veure el sender de pujada al Matagalls, un cop a dalt i a escassos 500 metres del cim girem cap a l’esquerra per anar cap a la Font dels Cims (un bon lloc per recarregar els nostres bidons)

trail fonts del montseny

Voregem al Torrent de els Cordes per un bonic sender i arribem a la Goitadora, la baixada més forta i tècnica de tota la carrera. La baixada posa a prova les nostres cames travessant zones de tartera, trams amb molta fullaraca i trams molt relliscosos pel mig del bosc. Un cop a baix vam arribar a un nou avituallament que ens ve molt bé per iniciar l’última pujada, estem en teoria al quilòmetre 19 però en el nostre GPS marca 20.

Només sortir de l’avituallament vam començar a pujar, vam iniciar una pujada molt dura, tècnica i amb fort desnivell. Sort que a mesura que pugem gaudir d’unes vistes espectaculars, un cop a dalt es seguia pujant lleugerament fins a la Font del Matagalls. Des de la Font del Matagalls s’inicia un planeig molt ràpid fins que vam arribar a l’altura de l’ermita de Sant Miquel de Barretons situada just a sobre del santuari de Sant Miquel de Barretons situada just a sobre del santuari de Sant Segimon, des d’allà un curt i tècnic descens ens deixava en l’últim avituallament. L’avituallament era el mateix que havíem fet al km 14, en arribar estaven començant a recollir i encara quedava algun corredor de la cursa de 19 km.

Només sortir de l’avituallament s’inicia la baixada cap a meta, primer es descendeix pel Torrent de l’Oratori un sender que discorre per un bosc espectacular i que té trams bastant tècnics. Un cop es surt d’aquell tram s’arriba a l’Erola i es comença a baixar per pista ampla i algun corriol. En a els Molins trobem un avituallament de reforç, teòricament estem al quilòmetre 28 però el nostre GPS marcava 29 km. En l’avituallament ens diuen que resta 1,5 quilòmetres, el camí és fàcil i planer però l’arribada es fa llarga per aquest quilometratge extra.

trail fonts del montseny

Un cop arribem al poble ens enfrontem a la sorpresa final, un tram d’uns 200 metres pujant unes escales. Aquest tram es fa dur però també agraït pels ànims que et dóna la gent, també trobes molts nens que volen xocar la mà. Un cop creues la línia de meta et trobes una gran barra amb diferents tipus de begudes, pasta, macedònia i un tirador de cervesa. També hi ha la possibilitat de fer-un massatge, però hi ha força gent esperant i decideixo no fer-m’ho.

Felicitar a l’organització per la bona feina realitzada, la carrera està molt ben marcada i és molt difícil perdre. A part de la cinta trobem cartells indicatius amb fletxes i algun que altre voluntari indicant el camí correcte. El Trail Fonts del Montseny és una cursa que no pot faltar en el vostre calendari, si vols descobrir una zona plena de gorgs, corriols, Castanyers i descobrir el Montseny, Aquesta és la teva cursa.