UTSM – Ultra Trail Serra Montsant 2018 – Reportatge Esportistes.cat

Ultra Trail Serra Montsant – UTSM 2018

utsm ultra trail serra montsant

El 20 d’Octubre arribava la 10a edició de la UTSM, amb el segell “RUN THE WORLD”, on s’agrupen les millors carreres independents de tot el mon, valorant la seva singularitat i qualitat.

Una carrera qualificativa per la Ultra Trail du Montblanc on cada finisher es portarà 5 punts iTRA ben merescuts. (Categoria L)

utsm ultra trail serra montsant

Aquest dia no només es celebrava la UTMS, també es podia gaudir de la LTSM (70 kms.), HTSM (50 kms.), TSM26, TSM10, START Trail i no ens podíem oblidar dels més petits que també tenien la seva cursa!!! l’ULTRA XICS!! Han de començar de ben petitons!!! S’ha de fer cantera!!!

Així que com podeu veure hi havien distàncies de tot tipus on tothom estava convidat a participar en la que més còmode es trobés.

Esportistes.cat va gaudir de la proba reina 106 kms. amb un desnivell de més de 4.000 m. D+; a continuació explicarem les nostres sensacions viscudes en un recorregut que va donar molt de joc.

Localització:

La sortida i arribada de la carrera era al municipi de Cornudella de Montsant (comarca del Priorat).

Es troba situada a la vall alta del riu de Siurana, entre els massissos de Montsant, a ponent, i les muntanyes de Prades, a llevant, units pel coll d’Albarca, punt de sortida de moltes activitats i per on la UTMB passaria per gaudir del seu encant!

utsm ultra trail serra montsant

Fàcil d’arribar i amb un bon accés, Cornudella de Montsant va ser un amfitrió de 10!

L’entrega de dorsals es realitzava durant tres dies:

• dijous 18 d’Octubre al Decathlon Vilaseca
  • divendres 19 i el mateix dia de la carrera (dissabte dia 20) a la Sala d’exposicions de l’Ajuntament de Cornudella de Montsant.

Horari:

La sortida es va realitzar a les 8:30 hores.

Es donava 24 hores per realitzar el recorregut.

Recorregut:

El recorregut transcorre per diferents municipis del Priorat.

Cornudella de Montsant, Ulldemolins, Margalef, Cabacés, Escaladei… cadascun d’ells amb un ric patrimoni històric, cultural i magnífics paisatges! terres on neixen productes d’una qualitat excepcional i que vam poder gaudir tastant-los i degustant-los als avituallaments.

Distància: 106 kms
Desnivell: 4000m D+

Informació detallada:

Perfil:

Track:

Terreny:

En una cursa d’aquesta distancia trobem diferents terrenys, creuant congostos, barrancs, rierols, cingles, forts pendents formats per roques, arrels,pedres… Un terreny molt variat on era difícil avorrir-se!!

Senyalització:

La senyalització va ser correcte tot i que en moments de la cursa havies d’estar atent; a mesura que s’anava fent fosc vam haver de treure el nostre costat més aventurer i intuïtiu i tirar de nocions d’orientació.

La nit va ser tot un repte!

Paisatges / entorn:

El Parc Natural de la Serra de Montsant te una gran riquesa de fauna i flora. La gran varietat d’ambients permet gaudir de senglars, àligues, pit-rojos, astors…

El Parc ha estès la seva acreditació dins la carta europea de turisme sostenible, a tota la comarca del Priorat. La comarca també està en vies de ser reconeguda per la UNESCO com a patrimoni mundial de la humanitat.

Es una visita obligada per tots els amants de la natura!!

Avituallaments:

Un total de 5 avituallaments ( 3 lleugers amb galetes, barretes energetiques, fuits secs, fruita, refrescos, aigua ) i 2 ben complerts amb pasta per recuperar forçes.

Ambient:

Familiars i amics s’apropaven a cada poble per on passava la cursa, no se si van fer més kms ells que nosaltres però la veritat que s’agraeix molt veure tota la gent com t’anima i et dona forces per seguir endavant!!

Organització:

L’organitzador Naturetime events, amb Joan Carbonell al capdavant, gent seria i responsable, implicada en l’esport, juntament amb SMACV (Secció Muntanya Agrupació Cultural Vila-seca).

Serveis

• Dutxes
  • WC
  • Guarda-roba
  • Podologia
  • Fisioterapeuta
  • Servei mèdic
  • Avituallaments complerts
  • Crono on-line (UTSM LIVE)

• Seguiment – Info acompanyants

I un munt d’activitats diverses: visites al Celler Cooperatiu de Cornudella, inflables pel més petits, sortejos…

Bossa del corredor:

Detall del contingut:

utsm ultra trail serra montsant

¡¡¡ UTSM cursa per descobrir tot l’encant del Parc Natural de la Serra de Montsant de dia i/o de nit… això ja depèn de lo ràpid que sigueu !!!

Crònica X ULTRA TRAIL MONTSANT – PRIORAT 2018 (UTSM)

Prop de les 06:30 del matí sortíem en direcció a Tarragona, cap a la comarca del Priorat, terres on hem gaudit de moltes curses; ens porten molt bons records i avui tornaríem a repetir, descobrint més recons amagats del Parc Natural de la Serra de Montsant.

Aquesta vegada ens dirigíem concretament a Cornudella de Montsant. Allà vam arribar prop de les 07:30; aquesta bonica població ubicada als peus de la Serra de Montsant i les muntanyes de Prades donava la sortida i arribada de la carrera.

Ens vam dirigir a la recollida de dorsals i ja vam poder veure que estava tot preparat, serveis mèdics, arc i ambientillo.

utsm ultra trail serra montsant

Aquí trobàvem les primeres senyalitzacions per recollir el dorsal.

El lloc de recollida era a la Sala d’Exposicions de l’Ajuntament de Cornudella de Montsant.

Primer de tot vam mirar les llistes i quan vam localitzar el nostre número de dorsal ens vam dirigir al lloc on indicava UTSM.

utsm ultra trail serra montsant

Vam presentar el nostre certificat mèdic obligatori tant per la nostre carrera UTSM com per la LTSM i la declaració d’esportista i ens van lliurar la bossa del corredor junt amb el dorsal.

La recollida va ser ràpida, estava tot ben indicat per recollir el dorsal de cada una de les diferents distàncies que es disputaven. Allà també hi havia wc i lloc per asseure´s i esperar una mica a que s’apropés l’hora de sortida ( feia una mica de fresca)

La UTSM sortia a les 8:30h juntament amb la LTSM. Així que quan van ser prop de les 8:00 ja ens vam anar apropant al lloc d’inici de la carrera a la Oficina d’informació turística.

Abans d’accedir ens van realitzar un control de material; entre ells devíem portar (jaqueta impermeable i termosegellada amb caputxa, llanterna frontal amb joc de piles de recanvi, llum vermella de posició posterior, farmaciola, manta supervivència, sistema hidratació min. 1L, got i menjar calòric per ser una cursa de semi-autosuficient).

Una vegada fet el control de material vam accedir al lloc de sortida i ja estàvem preparats per la marxa!!

Abans de la sortida també podies deixar la bossa de vida per poder-la utilitzar en l’avituallament de la població de Cabacés.

utsm ultra trail serra montsant

Moments de xerrades amb els altres corredors, intercanvis d’impressions i amb molta sensació d’eufòria i ganes de sortir.

i puntuals a les 8:30h fèiem la sortida conjunta de la UTMS i LTMS !!!

Pel Carrer Major de Cornudella de Montsant sortíem corrents fins agafar el carrer de la Font que ens portava ja al camí GR 174. Pocs metres més endavant trobaríem un desviament on seguirien pujant cap a Sant Joan Petit i travessaríem el Barranc de Sant Joan.

Seguim pel Camí Ral de Lleida a Reus, passant per Mas d’en Vernet, en direcció al Refugi Montsant de ALBARCA on trobaríem el primer punt de control i avituallament.

utsm ultra trail serra montsant

Sortim d’Albarca, poble que conserva tot l’encant de temps passats, a destacar que des d’aquest poble es poden realitzar múltiples excursions, així com arribar a l’ermita de la Mare de Déu i iniciar l’itinerari del camí dels Cartoixans, nosaltres seguiríem i passaríem per Els Hostalets, pujant en direcció Coll Grau Gran (1.040 mts.) on hi havia una altre control.

Seguiríem ascendent pels Cingles de Sant Joan, per endinsar-nos en Les Deveses, passant per l’església de Santa Maria de Montsant, la Portella del Peret, Punta del Peret (1.045 mts.), Cingle de Fontalba, Roca del Llençol, on girarem per un camí de la dreta al Pi Carabasseta on trobaríem un altre control.

Ara sí començaríem amb una bona baixada en direcció l’ermita de Santa Magdalena on trobaríem una font i a continuació agafaríem la pista de les Ermites on arribaríem a ULLDEMOLINS, on trobaríem un avituallament.

El terme municipal d’Ulldemolins s’estén al sector més septentrional de la comarca a la falda de Montsant, formant una vall coneguda com el vall del Silenci. Pels seus voltants es poden localitzar diverses ermites d’interès arquitectònic, històric i llegendari com va ser la de Sta. Magdalena abans esmentada, encara que una de les més antigues es la de Sant Bartomeu del S. XII i situada al congost de Fraguerau, un indret de bellesa singular travessant pel riu Montsant.

Seguim pel camí GR 65.5, Los Obacs, passant pel riu Prades i el del Teix i arribaríem al control i avituallament del l’Ermita Sant Antoni on molt a prop es troba el mirador de les Cadolles Fondes, on vaig poder veure que corria bastant aigua i semblava un lloc ideal per banyar-se a l’estiu !!

Anàvem paral·lels, vorejant el Riu de Montsant, passant pel congost de Fraguerau, prop de la cova de l’Argamassa i el barranc de la Falconera de la Plana del Ros on arribaríem a la Font Natural que baixava moltíssima aigua, vam seguir de baixada passant pel Mas Solràs i el barranc del Bromet.

Aquest punt es un dels que més ens va agradar, un silenci descomunal només s’escoltava l’aigua i el cant dels ocells i un moment molt agradable de pau i tranquil·litat.

Escoltar la baixada del riu Montsant no te preu.

Durant el recorregut vam gaudir veient algun senglar i àligues, gràcies a la gran varietat d’ambients del Parc Natural de la Serra de Montsant es molt fàcil gaudir d’animalets que es troben a la seu habitat i tots sabem que hem de respectar.

Seguíem en direcció a Margalef passant pel Barranc de l’Auferí, el Barranc de la Taverna i el pantà i pressa de Margalef.

Passant per Les Vilanoves arribaríem a MARGALEF amb un avituallament completíssim.

utsm ultra trail serra montsant

Aquí vam repostar estupendament! Hi havia pasta que anava de perles! i un ambient maquíssim d’amics, familiar i gent del poble que donaven tots molt ànims; et feien alimentar-te d’energia!!

Els voluntaris amabilíssim ens ajudaven al que faltes, gràcies!! Moltes moltes gràcies de tot cor!

Sortíem de Cabacés, poble encantador on moltes de les cases del poble reposaven sobre immenses roques conglomerades, abundants en aquest indret i vam començar a pujar, creuant Les Saures deixant d’arrere La Bisbal del Falset en direcció el Bosc del Navars arribant a la Ermita Sant Salvador amb control i avituallament.

Les vistes eres immillorables!

Seguidament vam passar pel Mirador del Frare i vam arribar al desviament on deixaríem d’anar acompanyants dels corredors de la LTSM; punt de la meitat del nostre recorregut ja fet !!

Ànims que ja només ens queden 53 kms !!! yeah!! 😀

Arribats al Pic Lo Planassot i la falda de Punta del Bep començaríem a baixar, quina gloria, una mica de descans, encara que a vegades no se sap si son millors les baixades que les pujades!! En tot cas deixaríem relaxar els braços i les cames una mica i seguiríem en direcció la Font de la Foia, Mare de Déu de les Neus (La Foia), camí de Sant Roc, passat per l’Església Sant Roc on ja visualitzaríem la pròxima aturada.. al poble de Cabacés!

CABACÉS població on transpirava aigua abundant pels seus carrers, fonts i ermites i on vam trobar un gran avituallament amb servei de podologia, fisios i molt menjar.

Sortíem de Cabacés travessant el bar (quina mala llet !!) i cada vegada se’ns feia més fosc, frontal encès… seguiríem la marxa tot ben atents i desperts per no passar-nos cap senyal reflectant.

utsm ultra trail serra montsant

Respectant els límits de circulació

Agafem el Camí Nou creuem la Miramar i pujaríem cap La Figuera on trobaríem un altre control de pas. En trobàvem en un lloc elevat i de bona visibilitat llàstima que ja s’estava fent de nit i segur que podíem haver gaudit d’una bona panoràmica de la serra de Montsant.

Sortint de La Figuera ens dirigim Els Pilars gaudint de la baixada cap el Toll Palanca, Los Planets i arribem a La Vilella Baixa, poble encisador situat just a la vall del riu Montsant. Amb carrers de poca amplada i edificis singulars es coneguda com el New York del Priorat, per l’alçada de les seves cases. I amb una curiositat a destacar! existeix el carrer que no passa, és un carrer catalogat com a monument del municipi de la Vilella Baixa inclòs en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, es carrer irregular, tortuós que surt del carrer major i desemboca amb un cul de sac, bastant curiós!

Arribem a una pujadeta passant per Terrers Clars, Bosc de la Vila, que ens faria arribar a La Vilella Alta, petit municipi enlairat dalt d’un turó a la vall que configura el riuet d’Escaladei.

Aquí començaríem a pujar en direcció a ESCALADEI pel GR-174 Barranc de la Pregona i riuet d’Escaladei, Los Corrals, Pla del Saqueta, Cartoixa d’Escaladei, La Pietat i seguiríem pel Gr-171.

Pugem suaument fins a trobar la paret de la serra del Montsant a la Cova Roja. Seguidament ens trobaríem una gran esquerda a la roca on ens enfilaríem per un caminet aeri que ens porta a creuar el curiós Grau de l’Escletxa, em va recordar a un ferrada amb cordes! La veritat que s’havia d’anar amb compte i més de nit i amb tots el kms. que portàvem al cos!! Però l’experiència va ser una passada!!

Seguíem per la Punta Alta del Boter (1.007 mts.) i La Guardiola per sortir a empalmar amb el camí on es trobaven de nou la Long, la Half i la Ultra!! Tots tres de nou junts (encara que en aquelles hores els de la Long i la Half estarien en el segon somni ja!!).

La veritat que era un recorregut molt variat i espectacular, on assoliríem pic Cogulla, seguint pel Camí de Capçada i arribant al Piló dels Senyalets (1.107 mts.).

Aquesta es la zona de Serra Major punt més elevat de la carrera i control de pas i aquí deixaríem el Camí de Capçada per entrar al Camí de Montsant, baixem i baixem en direcció al Camí Ral de Montsant, fins La Morera de Montsant on trobaríem l’últim avituallament i punt de control abans de la meta.

Això ja olorava que quedaven per gaudir dels últim kms. de la Ultra!!!

utsm ultra trail serra montsant

Seguiríem en direcció a la Font del Montaner i agafaríem de nou el GR-174, encreuament on al principi de carrera (km. 2) anàvem en direcció a Albarca; kilòmetres que ja quedaven bastant lluny… així que ara quedava gaudir de la baixada cap el lloc de sortida!!!! Cap a la línia de meta!! Cornudella de Montsant !!!

Arribats a meta l’alegria es va multiplicar per 100 al veure el familiars i amics que esperaven amb moltes ganes !!! moments d’emocions vam celebrar tots junts l’arribada a meta!!

Ja ho teníem a la saca!!! Vam gaudir com nanos… Esportistes.cat de nou finishers!!!

utsm ultra trail serra montsant

Una experiència única en una ultra trail recomanable en tots els aspectes !!! Una més d’aquelles curses que, si correu llargues distàncies, no poden faltar al vostre palmarès!!