La Cerdanya Cycle Tour 2018 – Reportatge

Aquest passat diumenge vam estar presents a la tercera edició de la marxa cicloturista Cerdanya Cycle Tour. La prova  cerdana tenia com a punt de partida i d’ arribada la preciosa localitat d’ Alp.

Nosaltres hem participat a la cursa mitjana, de 140 kms, a cavall entre la Cerdanya catalana i la Cerdanya francesa, resumint la localització en una paraula com a excepcional.

cerdanya cycling tour

A continuació us fem un resum dels elements més importants a tenir en compte en una marxa cicloturista i després podreu llegir també un petit reportatge de la nostra experiència a la cursa, viscuda en primera persona.

Anàlisi de la marxa cicloturista Cerdanya Cycle Tour 2018.

Localització

Ens situem al extrem nord de Catalunya, als Pirineus Orientals, a pocs quilòmetres de la frontera amb França.

Al petit i preciós poble d’ Alp i concretament al seu Poliesportiu ens reunim per anar a recollir el dorsal i assistir al briefing de la prova.

Han muntat unes poques carpes amb merchandising i la possibilitat d’ adquirir el maillot de la tercera edició.

La sortida, sense retards.

cerdanya cycling tour

Abans hem pogut aparcar el cotxe sense problemes pels voltants del Poliesportiu, sense presses ni nervis per la manca d’ aparcament que caracteritza altres proves ciclistes.

Horari

Diumenge 2 de setembre a les 09.00h i ben puntuals sortiem en grup ben protegits pels Mossos d’ Esquadra els primers quilòmetres en direcció Bellver de Cerdanya.

Recorregut

Tres modalitats a escollir, la Marxa Sport de 86 kms i 1185m D+, ja suficient per a molts, permet disfrutar de la Cerdanya sense ser tant exigent com les altres dues opcions.

Nosaltres vam participar a la Marxa Medial de 140 kms i 2556 m D+, la escollida per la majoria de participants i que requereix unes bones condicions físiques  per poderla disfrutar ja que el constant puja baixa i l’ acumulació de kms i desnivell passa factura.

Els més valents van participar a la Marxa Endurance de 162 kms  i 3106m D+, la dificultat afegida en aquesta tercera opció era la útima pujada fins el poble de La Molina i un espectacular descens fins a Alp passant per Masella, encara que crec que molt més dur que la última pujada va ser el fet d’ haver de decidir fer la prova llarga o la mitja a pocs metres d’Alp i per tant de l’arribada.

Quan ja comences a sentir l’ olor de les butifarres a la brasa només els més forts van ser capaços de desviarse cap a La Molina per fer la ruta llarga….Felicitats!!

Terreny:

Les carreteres cerdanes es troben en perfecte estat per a la pràctica del ciclisme i no ofereixen cap problema.

Sempre s’ha d’anar vigilant ja que et pots trobar amb algun forat a la carretera o inclús algun revolt tancat ón haguessim agraït una senyalització per part de la organització, sobre tot en l’espectacular però perillós descens del Coll de la Llosa cap a Olette, ja en terres franceses.

No hi havia cap port de muntanya de dificultat extrema, però l’acumulació de metres de desnivell va dificultar la marxa…com vam disfrutar!!

Paisatges/Entorn

Quan la organització decideix fer aquesta prova a la Cerdanya està apostant sobre segur ja que la Cerdanya és una de les comarques més maques de Catalunya i només falta creuar els dits per que el dia de la prova faci bon dia , com aixi va ser , per tenir tot a favor.

Ja desde el primer moment , a Alp, comences a disfrutar de les muntanyes.

cerdanya cycling tour

Situat al peu de la Tosa ón es troben les estacions d’ esqui de La Molina i Masella i la Serra del Cadí al fons si mirem cap a una banda.

Si mirem cap a l’ altre banda veiem desde Lles de Cerdanya fins a Font Romeu passant per Meranges, Guils de Cerdanya, Llivia i Estavar entre altres…preciós.

Avituallaments

La organització ens va facilitar la jornada ciclista amb uns bons avituallaments.

El primer el vam trobar al poble de  Font Romeu, cap al km 44,  a poc més de 2 kms de coronar el primer port del dia entre Llivia i el Coll del Calvari a 1836 m d’ alçada.

Després del descens del Coll de La Llosa i arribant a Railleu trobem el segon avituallament, cap al km 80 de carrera.

El tercer es trobava molt ben situat a l’ estació francesa d’ esqui de Les Angles, cap al km 95,  i si carregaves bé les piles ja podies arribar fina al final de la prova a Alp.

Ara bé, si ho necessitaves o havies decidit fer la cursa Endurance era d’ agraïr l’ avituallament de Llivia al km 125.

En definitiva, quatre avituallaments molt ben posicionats, amb tot el que necessitàvem per no defallir.

Begudes isotòniques, Coca-cola i aigua per beure.

Fruits secs, fruita , galetes, barretes, fuet, gominoles, olives….molt bé!

Sempre és d’ agraïr que la Coca-cola sigui Coca-cola, les begudes isotòniques de marques conegudes i el menjar bo i de bona qualitat com era el cas…. Gràcies!

Voluntaris

Imprescindibles per a qualsevol esdeveniment esportiu, eren presents a la zona de sortida/ arribada i als avituallaments ón van desenvolupar les tasques assignades sense cap problema.

També és cert que potser van faltar en algun encreuament de carreteres per facilitar la orientació dels ciclistes.

Si no estaves molt al cas de les fletxes grogues indicatives, en algun punt no era difícil equivocar-se, sobre tot entre el Coll de la Llosa i Els Angles, tenint en compte que els Mossos d´Esquadra no poden accedir a França.

Ambient

Quina sort que tinc, vaig pensar al veure’m envoltat de ciclistes a la línea de sortida d’ Alp. La temperatura era fresqueta, uns 9 ºC. Però hi havia un bon ambient amb força públic carregant les piles dels ciclistes per afrontar la jornada.

L’ speaker feia de les seves per encoratjar als més mandrosos i la música èpica de les grans ocasions  et feia sentir afortunat.

No hagués estat el mateix si la meteo hagués estat dolenta. Fins i tot amb això vam tenir sort!

No feia fred, no feia calor, no feia vent ni plovia….perfecte!

Organització

Bona organització de la prova, sense cap problema. Bon ambient en general i als avituallaments força voluntaris disposats a ajudar.

Poser, com ja he comentat, podria millorar en quant a senyalització de carreteres i més a llocs ón no hi havia ningú més.

Bossa del corredor/ obsequis

La bossa del corredor no va ser pas el millor de la jornada, la veritat.

Amb la inscripció bàsica hi havia un gel, una barreta energètica, una bossa de plàstic per ficar el mòbil, un ticket per una beguda i pel dinar després del a prova.

A la nostre bossa ni maillot ni culotte.

A la web de la prova hi ha un servei de merchandising a disposició dels ciclistes per adquirir el maillots o culottes de la cursa, ja sigui les d’ aquesta edició com de les anteriors.

cerdanya cycling tour

El dinar, molt correcte: Un bon plat de pasta, una botifarra a la brasa i un iogurt que va a judar a recuperar les forces.

Per beure, una cervesa o aigua, bé.

Reportatge- Esportistes.cat a la Cerdanya Cycle Tour 2018

Quina sort poder fer la Cerdanya Cycle tour 2018 vaig pensar cap a les 08:30h del matí de diumenge al veure el cel blau. Hi havia algun núvol al cel i feia una mica de fresqueta, com és habitual en els moments previs a la sortida.

A les 09.00h ben puntuals i en grup comencem la cicloturista perseguint les motos dels Mossos d’ Esquadra cap a Prats de Cerdanya.

Tothom vol aprofitar el fet de rodar en grup per mantenir les forces intactes pels ports de muntanya que vindran.

Tothom vigilant i amb seny fins a Bellver de Cerdanya, el punt més baix de tota la cursa.

Encara que anem en grup hi ha nervis perquè ningú es vol quedar despenjat i haver d, afrontar els primers 30 kms de pla-pujada suau fins a arribar a Llívia, un dels pobles més macos de la Cerdanya catalana.

És un enclau català situat al nord de la Cerdanya i actualment rodejat de terreny francès (abans era Catalunya però això és una altre història…)

Aquests nervis es tradueixen en algunes caigudes que fan passar una mala estona a alguns, quina mala sort.

Al davant de la prova i protegits pels Mossos es troba un primer grup amb els més forts i a pocs metres un segon grup que intenta atrapar al primer.

Quan arribem a Llívia a 1220m d’ alçada  tothom es troba amb les primeres rampes que ajuden a tranquilitzar els més nerviosos, per la dificultat en el desnivell a la alçada de Estavar i per les bones vistes que tothom pot disfrutar en un dia excepcional.

cerdanya cycling tour

El tram de pujada entre Llívia i el coll del Calvari a 1832m d’ alçada ajuda a estirar la cursa i evitar aglomeracions al primer avituallament a Font Romeu.

El Calvari es troba al km 46 de la cursa i iniciem un descens ràpid però segur fins al km 52 ón es troba el punt perfectament senyalitzat amb voluntaris entre la cursa curta o les altres dues.

Continuem per terres franceses i arribem al Coll de La Llosa, en aquest punt comença una ruta de descens per disfrutar de veritat.

cerdanya cycling tour

Un descens pel Capcir preciós i molt recomenable per a tothom.

Una carretera en molt bones condicions al principi i no tant bones al final permet disfrutar de la natura en estat pur, exepcional.

El descens finalitza a prop de Olette a uns 1100m d’ alçada i no cal pensar gaire per veure que si tant hem disfrutat baixant….

Efectivament, després toca pujar i trobar nos amb les rampes més dures del dia però abans hi ha el poble de Railleu ón la organització amb molt bon criteri ha situat el segon avituallament.

cerdanya cycling tour

Carreguem els bidons, mengem alguna cosa i descansem un moment, quan alces la mirada pots veure una vista espectacular i continuem pedalant i disfrutant.

Desde aquí fins el Coll de la Creu, carai quines rampes!

És el punt més exigent i amb les pujades més fortes del dia però com pot ser que sigui tant bonic al voltant, pots arribar a no notar el mal de cames que tens si disfrutes del lloc, fes-ho!!

cerdanya cycling tour

cerdanya cycling tourArribem al Coll de la Creu i tornem a disfrutar del descens fins al Llac de Matamala, fins a arribar al peu de la estació d’ esqui de Les Angles ón trobem el tercer avituallament al km 95.

Un petit descans envoltat de muntanyes i seguim la ruta rodejant el llac de Matamala fins a Mont Lluís ja de tornada cap a casa.

Bona i ample carretera en el camí de tornada cap al coll de La Perxa. Aqui ens desviem per una carretera secundària per disfrutar del ciclisme fina a Llívia i allà el  quart avituallament al km 125.

cerdanya cycling tour

Ja ho tenim! Desde Llívia fins a Alp i passant per Puigcerdà només hem de rodar una estona ja que no hi ha cap tram dur.

Moltes felicitats als valents que van fer la ruta Endurance ja que psicològicament has de ser molt fort per continuar fins a La Molina quan tothom es desvia cap  a Alp i la línea d’arribada!!

L’olor a brasa atrau als ciclistes fins les carpes que la organització ha posat per poder disfrutar del dinar.

Petits grups de ciclistes comenten les dures rampes del coll de la Creu i la bellesa del entorn en general.

Tothom sembla satisfet i es pot veure en els rostres cansats dels participants.

Tot ha anat molt bé!!

MOLTES FELICITATS A LA ORGANITZACIÓ PER UN MAGNÍFIC DIA DE CICLISME.

NO POTS DEIXAR DE FER AQUESTA CURSA I CONÉIXER LA CERDANYA, SEGUR QUE ENS TORNEM A VEURE A LA CERDANYA CYCLE TOUR 2019