Vitamsport – Entrevista a Astrid Barqué – Alimentació de qualitat en l’esport

Entrevista a Astrid Barqué

Entrevistem a Astrid Barqué, gerent de Vitampleni i qui ha ideat el nou projecte Vitamsport. Un projecte que vol garantir les competicions saludables a partir d’una bona alimentació en els avituallaments.

vitamsport

Què és Vitamsport i per què neix?

Vitamsport és un segell de qualitat que garantitza la bona alimentació i altres serveis de salut en un esdeveneiment esportiu. Si hi ha taules d’avituallament, programem els aliments que hi ha d’haver en cada punt per tal d’ajudar a l’esportista que pugui rendir al màxim. Neix amb la voluntat que sigui l’esportista qui ho “demani” i esculli les competicions que vetllen per la seva salut i rendiment davant d’unes altres que no ho fan. Per els organitzadors de les competicions esperem que ho vegin com un valor afegit a la cursa. Fins ara els avituallaments no estaven pensats per professionals de l’alimentació, nosaltres creiem que és imprescindible que així sigui.

 

En quins esports podrem trobar el segell Vitamsport?

Estem en plè llençament del projecte i ho estem intentant comercialitzar a les competicions de trailrun i moutainbike, perquè són dos esports on hi ha llargues distàncie si menjar és imprescindible. Tanmateix està pensat per tot tipus d’esdeveniment esportiu on hi hagi prou temps com per necessitar menjar.

 

A part de la preparació física, quanta influència té l’alimentació en el rendiment?

L’alimentació és un entrenament invisible, que juntament amb el descans, l’entrenament físic i el mental han d’estar en forma. Si coixeges d’una de les 4 potes segur que no estas traient el màxim rendiment al teu cos.

Com pot afectar als esportistes una mala alimentació/hidratació en els avituallaments?

Menjar aliments no adequats fa baixar el rendiment esportiu, o fins i tot fa trobar-se malament, ja sigui per rampes, indigestions o altres i això et por arribar a provocar l’abandonament, per no dir la mala estona que passes.

 

Hi ha algun element habitual en avituallaments que no sigui gens beneficiós o inclús que pugui perjudicar als corredors?

No és que sigui habitual però sí que m’hi he trobat de trobar begudes alcohòliques als avituallaments. El consum de tòxics, que van molt ràpidament a la sang, no només no és saludable sinó que si ho consumeixes mentre fas esport pots patir deshidratació, problemes cardíacs i augmentar el teu risc de lesions. D’altra banda també cal vigilar amb la ingesta de greixos, a vegades he vist embotits molt greixosos o fins i tot productes de rebosteria processada. Els greixos costen molt de digerir i li robarà protagonisme als músculs, ja que una digestió pesada requereix més volum sanguini.

Avituallament aliments esport

FOTO: Exemple d’avituallament: pa blanc de pagés amb crema de cacahuet i compota de poma. Crema d’avellana. Xocolata negra 75%, aigua de coco, llet vegetal, avellanes torrades, orellanes sense sucre afegit, dàtils medjoul, codony amb anous…

 

– Quines opcions beneficioses i naturals podeu oferir i com afecten al bon rendiment?

Intentem que tots els aliments que es consumeixin siguin cuinats perquè siguin més digestius i igual d’energètics.

 

Es coneix poc, el menjar natural, en les competicions?

Cada vegada més, sobretot per l’auge en les curses llargues. Els aliments artificials provoquen forces problemes si n’abuses i és per això que cal optar per versions més naturals d’alimentació esportiva. Però em fa molta ràbia quan vaig a una botiga esportiva i entres a la secció d’alimentació i tot són pots i processats; sembla que els esportistes només mengem això, i no és cert, de fet hi ha molts esportistes que no en consumeixen mai i rendeixen al màxim igualment.

 

S’abusa dels complements o hi ha una tendència a anar cap a allò més saludable?

Depenent de l’esport encara s’abusa molt de complements. També en la nostra consulta ens trobem amb molts esportistes que de sèrie es prenen un munt de complements vitaminics. Nosaltres només som partidaris de suplementar en cas que hi hagi una mancança o que s’estigui passant per un moment de vida esportiva molt estressant i els hi pot anar bé una ajuda.

 

Quins són els tres elements que consideres que mai haurien de faltar en un avituallament?

L’aigua per hidratar-se, els isotònics per recomposar sals minerals i qualsevol aliment que contingui carbohidrats d’assimilació lenta: cereals, farinacis… per tal de seguir tenint reserves d’energia.

barretes energètiques avituallaments

FOTO: Barretes Energètiques (foto Toni Galitó)

Que vols transmetre als esportistes que vegin el segell Vitamsport en una cursa?

Vull que tinguin la confiança que encara que no s’hagin pogut pagar un assessorament personalitzat per els avituallaments o no tiguin ningú que els hi fa el seguiment i els avitualla, poden refiar-se del què hi ha a les taules d’avituallament per tal que el seu cos funcioni perfectament.

 

– Com sabran els corredors quines curses tindran el vostre segell?

Perquè ho anunciarem a través de les xarxes socials tant de la cursa com de vitamsport i vitampleni. A més tenim el domini vitamsport.cat per tal de posar-hi un calendari de totes les competicions esportives que compten amb el segell.

 

Hem parlat d’avituallaments i competicions, però què més podeu oferir als esportistes en el seu dia a dia per maximitzar el rendiment de forma saludable amb una bona alimentació?

Des de vitampleni fem de tot. Des d’assessorament a empreses d’alimentació que volen fer contingut i productes per esportistes, fins a particulars amb assessoraments personalitzats de l’alimentació diària o per la preparació de curses concretes i també tenim aula de cuina on fem tallers pràctics i ensenyem a dur a terme tot el què ensenyem de manera teòrica. Així els assesoraments de vitampleni són més exitosos, perquè no només els hi diem què menjar sinó com fer-ho. Doncs sovint la manera com ho mengis o com ho cuinis influencia sobre les propietats del producte al nostre cos.

Astrid Barqué (foto Toni Galitó)

Astrid Barqué (foto Toni Galitó)

Deixa un comentari