L’aigua de mar, isotònic natural per esportistes

Avui, en l’apartat de SALUT i ESPORT d’Esportistes.cat, i concretament en la secció Alimentació i Nutrició Esportiva on col·laborem amb VITAM PLENI, volíem destacar l’article “L’aigua de mar, isotònic natural per esportistes” d’Astrid Barqué.

En aquest article, esperem que conegueu els grans aventatges que té l’aigua de mar malgrat ser una beguda desconeguda per a la majoria i tot i ser un recurs tant abundant. Això sí, parlem com a beguda pel que fa complement per a la hidratació. Aquest recurs natural pot esdevenir una perfecta beguda isotònica natural i més econòmica que els compostos que podem comprar i que porten molts ingredients poc saludables per al nostre cos com conservans o altres additius artificials.

Per què beure aigua de mar?

L’aigua de mar és molt rica en oligoelements, de fet té tots els necessaris pel cos: yode, potassi, zinc, etc… que l’aigua mineral dolça no té.  A l’esportista, el seu consum com a complement per a la hidratació l’ajuda a la recuperació muscular pel seu alt contingut en sodi.

agua-de-mar-para-beber

Fins i tot, hi va haver un científic francés anomenat René Quinton que va formular els dispensaris marins i que han estat portats a terme per curar diferents malalties i en la majoria dels casos van ser tractaments exitosos.

Per als esportistes, l’aigua de mar els aporta tots els oligoelements i els minerals necessaris per la pràctica d’activitat física, doncs conté la majoria d’elements de la taula periòdica. Beure-la amb freqüència continuda ajuda a prevenir osteoporosis, artritis, artrosis o qualsevol dolor muscular ja que revitalitza i remineralitza el cos perquè és un gran nutrient cel·lular.

Amb el consum habitual d’aigua de mar, l’esportista pot reduïr molt el perill de lesions o de rampes, ja que moltes vegades són degudes a falta de mineralització. A més el rendiment de l’esportista és major perquè, una correcta mineralització, permet absorvir molt millor els nutrients dels aliments que es consumeixen, i per tant, tenir més energia perquè has aprofitat tots els beneficis de l’aliment a més d’estar més sa.

Aquí teniu una entrevista al Dr. Ballester que ha realitzat un estudi sobre rendiment esportiu i aigua de mar i podreu llegir els beneficis que han arribat a concloure de l’estudi.

Com l’hem de beure?

Podem utilitzar l’aigua de mar de dues maneres:

  • Hipertònica: és l’aigua de mar pura, sense rebaixar (no barrejant-la amb aigua mineral dolça). Si es beu aigua de mar de manera hipertònica crearà un efecte laxant al nostre cos. Doncs l’excés de sal als nostres intestins desencadenen l’ordre d’evacuar i és una bona manera de regular el trànsit intestinal quan tenim problemes per anar de ventre o bé quan ens sentim amb una digestió pesada o volem depurar o desinfectar el nostre organisme perquè ens ha fet mal algun menjar consumit en mal estat o ens sentim molt tips.
  • Isotònica: per a que sigui una beguda isotònica cal rebaixar-la amb aigua dolça, de manera que barrejarem 1 porció d’aigua de mar per 3 d’aigua dolça.

Si el gust de l’aigua, tot i diluïda amb dolça, us és molt desagradable, es pot barrejar amb suc de llimona o taronja natural exprimida i així donar-li un toc de sabor diferent i fer-la més gustosa.

Quan la podem beure?

Si la volem com a element depuratiu i laxant, l’ideal és beure-la en dejú al matí al llevar-se.

Si en canvi, optem per beure-la demanera isotònica, el consum ha de ser habitual i en els diferents moments de pràctica esportiva:

  • Abans de l’exercici: per preparar bé el cos per tal de no quedar-se sense minerals durant la pràctica d’activitat física, si és que s’ha de fer un gran esforç.
  • Durant l’exercici: és imprescindible anar consumint un isotònic ja que durant la pràctica d’exercici anem consumint minerals i també en perdem amb la sudoració. Per no portar el cos a l’extrem de les nostres reserves cal anar-lo abastint durant la pràctica esportiva a més d’estalviar-nos les tan molestes rampes o sensació de cames pesades.
  • Després de l’exercici: certament, si hem fet un bon consum d’isotònic en el durant i abans de la pràctica esportiva és probable que no hi hagi massa mancança de minerals; tanmateix, si l’esforç ha estat molt gran i la sudoració ha estat considerable per la calor o la duresa de l’activitat, és aconsellable seguir prenent isotònic per donar la oportunitat al cos d’anar recuperant els minerals que ha gastat durant la pràctica i així ajudar a la recuperació dels teixits musculars.

On la podem adquirir?

Personalment us recomano comprar aigua de mar envasada si no teniu la oportunitat d’agafar-la de platges molt netes on no hi ha perill de que estigui contaminada amb olis i gasolines de les barques o bé hi desenvoquin clavaguerams.

L’aigua de mar la trobem en diferents formats: ampolletes, garrafes o caixes amb dispensador. Es pot comprar a les farmàcies, a les dietètiques i herbolaris i a les botigues de congelats (perquè també s’utilitza per cuinar i descongelar peix). Cada vegada més en trobem als hipermercats i per un preu molt assequible.

Així doncs, animar-vos a que sigueu consumidors d’aigua de mar com a complement per a la vostra hidratació. El que sí que us recomano, és que feu la transició poc a poc per tal de no fer un canvi brusc de la hidratació i que us causés descomposició.

També recordar-vos que jo mateixa realitzo tallers d’isotònics naturals on us ensenyo a elaborar 3 receptes casolanes de beguda isotònica. Si voleu més informació del taller poseu-vos en contacte amb mi a abarque@vitampleni.cat

Podeu trobar l’article original a: http://astridbarque.com/2014/03/13/laigua-de-mar-isotonic-natural-per-esportistes/

 

També molts altres articles sobre NUTRICIÓ i ESPORT a www.astridbarque.com

Article escrit per Astrid Barqué

astridbarque_1411122025_21

 

Deixa un comentari